Kiedy światło jest już rozstawione, modelka na planie a aparat włączony bardzo nas korci aby zacząć zdjęcia. Zanim jednak zaczniemy ulegniemy pokusie i zanim zaczniemy wciskać spust migawki poświęćmy nieco czasu, aby skontrolować w podglądzie, co my tak właściwie fotografujemy.

To jest kluczowy moment dla wielu początkujących fotografów. Otóż jest duża szansa, że w tym momencie widzicie a) ciemną plamę b) białą plamę c) pulsujące pasy w poprzek ekranu. Jest to często kluczowy moment również dla sprzedawców, którzy w tej chwili odbierają telefony od zaniepokojonych Klientek, przekonanych, że otrzymali popsute lampy, gdyż u Koleżanki wyglądało to dobrze a teraz nie. Oddech i liczymy do dziesięciu.

Ustawianie zestawu oświetlenia rozpoczynamy od podstawowego układu - 45 stopni na prawo i lewo od osi obiektyw - modelka. Aparat na wprost na wysokości oczu, prostopadle do tła, modelka odsunięta od tła. Jedna z lamp bliżej modelki (światło główne) druga lampa nieco dalej (światło dopełniające), na tym etapie na wysokości twarzy. Kiedy modelka siedzi i przyzwyczaja się do intensywnego światła lamp, włączamy podgląd w aparacie/telefonie i ustawiamy taką odległość od twarzy aby w kadrze pojawiły się obydwa ramiona i mały margines przestrzeni. Jeśli chcemy pokazać elementy ubioru zwiększmy nieco margines. Jednocześnie sprawdzamy czy w kadrze nie pojawiają się niepożądane  elementy - belki, statywy, softboksy itd.

Na zdjęciu poniżej pokazujemy przykładowy układ z lustrzanką z obiektywem portretowym 85mm. Jeśli fotografujecie telefonem komórkowym z klasycznym obiektywem to zapewne znajdzie się on dużo bliżej twarzy.

Ustawienie lamp typu softbox do portretu

Wstępne ustawienie aparatu

Ustawienia aparatu wynikają często z osobistych preferencji fotografa. Dla tych osób, które nie mają wielkiego doświadczenia ze sprzętem mamy jednak kilka porad na początek. Nawet jeśli nie skorzystacie z przedstawionych tutaj preferencji, pozwolą one porównać uzyskany efekt z własnymi ustawieniami. Przygotowanie aparatu do sesji warto przeprowadzić kilka dni wcześniej, przed planowaną sesją zdjęciową

  1. Włącz RAW (jeśli nie wiesz jak, odszukaj instrukcję lub sprawdź w internecie).
  2. Przełącz obiektyw w tryb manualnej ostrości (MF). Pamiętaj, że od tej pory to ty decydujesz gdzie znajduje się punkt ostrzenia, to ważne, na podglądzie 100% możesz nie zauważyć, że zdjęcie jest nieostre. Jeśli czujesz, że ilość informacji a tym etapie jest zbyt duża zostaw automatyczne ostrzenie (AF).
  3. Przełącz aparat w tryb manualny. Z doświadczenia wynika, że w trybie automatycznym bardzo ciężko wykonać zdjęcia w studio.
  4. Ustaw czułość na ISO100
  5. Ustaw balans bieli na Custom (5500K) lub Fluorescent.

Nadszedł wreszcie czas, żeby ocenić obraz na podglądzie. Po pierwsze ustawiamy ostrość. Ponieważ podgląd jest zbyt  mało szczegółowy wciskamy przycisk powiększenia i wybierając joystickiem oko modelki regulujemy ostrość. Osobiście reguluję ostrość ręcznie i wyłączam automatykę ostrzenia w fotografii w studio. Po wyostrzeniu robię pierwsze zdjęcie aby ocenić głębię ostrości. Zazwyczaj jest zbyt płytka więc domykam przesłonę.

Parametry na zdjęciu, które ilustruje tę część artykułu:

  • ISO: 100
  • Ogniskowa: 85mm
  • Przysłona: f/7.1
  • Czas: 1/30 sek

Wstępne ustawienie telefonu komórkowego

Jeśli uważasz, że robienie zdjęć telefonem komórkowym jest łatwiejsze niż aparatem to ... tak, masz rację. Algorytmy poprawy obrazu potrafią naprawdę nieźle ustawić kolory na zdjęciu. W warunkach studyjnych automatyka może jednak zawieźć. Osiągnięcie zdjęcia z telefonu w jakości jaką daje lustrzanka będzie wymagało większej niż do tej pory gimnastyki. W dodatku jest duża szansa, że zdjęcie wykonane w trybie automatycznym będzie szarym rozczarowaniem. Dla tych, którzy są gotowi włożyć więcej wysiłku proponujemy poprzestawiać telefon. 

Ustawienia telefonu

  1. Włącz RAW. Większość telefonów umożliwia jednoczesny zapis pary polików: JPEG + RAW (dng)
  2. Włącz tryb PRO
  3. Ustaw czułość ISO100
  4. Ustaw balans bieli na 5500K

Pierwsze koty za płoty

Pierwsze ujęcia mają charakter testowy. Musimy ocenić ich parametry - ostrość, głębię ostrości i ekspozycję.

Kamila - podgląd zdjęcia - nieobrobione RAW

Wstępna obróbka w programie Lightroom